Alla inlägg den 27 juni 2007

Av Anders - 27 juni 2007 23:26

Negerboll. Ett litet bakverk vars namn kan väcka stora debatter. Det är inte den avgörande skiljelinjen mellan gott och ont här i världen. Men inte helt betydelselöst heller. 


Själv väljer jag att inte säga negerboll, utan t ex kakaoboll. Ju mindre ett ord som uppfattas som nedsättande används, desto bättre. Det tycker jag egentligen räcker som motivering. Men lite bakgrund till hur jag tänker:


Namnet sattes på grund av den brunsvarta färgen. Det tillkom i en möjligen lika oskyldig som okunnig tid, när man trodde att alla i Afrika gick runt i höftskynke och hette Hoa-Hoa. För det gjorde alla de afrikaner som fanns i våra skolsångböcker, och var äkta hottentotter. Och de var ju inte som vi, lustiga och listiga, men lite bakom, och i varje fall så annorlunda än vi att de inte kunde räknas på samma sätt. Om man ska sammanfatta den bild som gavs barnen ända långt in på sextiotalet.


Okej, det var nog inte några ondskefullt medvetna rasistiska motiv till att det fick heta negerboll till att börja med. Men definitivt inte heller någon  upplyst jämställdhetstanke.


Trots sitt namn har ju den lilla bollen inte någon naturlig koppling till afrikaner eller färgade i allmänhet. Det beskriver som jag kan se bara färgen. Jo, kakao odlas förvisso i Afrika också, men det är för den skull ingen som har tyckt att andra kakaoprodukter behöver något förtydligande av det afrikanska: Negerchoklad, någon? Nej.


Logiskt är det egentligen lika nödvändigt att bruna kakaobollar skulle heta negerbollar som att ostkrokar skulle kallas kineskrokar. Det vill säga inte alls, och vi tycker inte att vi behöver säga kineskrokar. Och därtill kommer att "neger" har så många negativa kopplingar till slaveri och rasistisk över- och undermänniskoideologi, men som inte "kines" har. Och ändå är det just negerboll vi använder.


Irritation över att man inte "får" säga negerboll är oftast, hoppas jag, något helt annat än rasism. En reaktion mot fingrande på traditioner? En symbolisk, men för överheten ofarlig upprorshandling?


Vi har klarat att sluta säga sinnesslö, idiotanstalt, skurgumma. Så varför hålla kvar vid negerboll?


Av Anders - 27 juni 2007 11:35

Råkade helt plötsligt på mina tillfälliga förbindelser från Bredsand häromveckan på nätet. De ligger bland mina länkar som Sävja Folk nu.


Ännu märkligare var att en av dem också tänker sig att cykla till Bingsjö, och har gjort det förra året. Det avgör saken för min del. Cykel blir det!


Ägnade kvällen igår åt lite inventering. Cykelväskor behöver jag nog skaffa nya. De gamla hängde ute i boden under höskullen och fick salt på sig förra året, så spännena var totalt igenrostade. Tältet hade legat inomhus, och visade sig fortfarande vara i beboeligt skick, om än lite missfärgat på yttertältet, antagligen sen någon förra året packat in det inte så torrt. "Någon" kan väl aldrig vara jag?  Och så ska mountainbiken hem från Uppsala. Men det är lugnt. Flera dar kvar.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards