Direktlänk till inlägg 27 juni 2007

N-ordet

Av Anders - 27 juni 2007 23:26

Negerboll. Ett litet bakverk vars namn kan väcka stora debatter. Det är inte den avgörande skiljelinjen mellan gott och ont här i världen. Men inte helt betydelselöst heller. 


Själv väljer jag att inte säga negerboll, utan t ex kakaoboll. Ju mindre ett ord som uppfattas som nedsättande används, desto bättre. Det tycker jag egentligen räcker som motivering. Men lite bakgrund till hur jag tänker:


Namnet sattes på grund av den brunsvarta färgen. Det tillkom i en möjligen lika oskyldig som okunnig tid, när man trodde att alla i Afrika gick runt i höftskynke och hette Hoa-Hoa. För det gjorde alla de afrikaner som fanns i våra skolsångböcker, och var äkta hottentotter. Och de var ju inte som vi, lustiga och listiga, men lite bakom, och i varje fall så annorlunda än vi att de inte kunde räknas på samma sätt. Om man ska sammanfatta den bild som gavs barnen ända långt in på sextiotalet.


Okej, det var nog inte några ondskefullt medvetna rasistiska motiv till att det fick heta negerboll till att börja med. Men definitivt inte heller någon  upplyst jämställdhetstanke.


Trots sitt namn har ju den lilla bollen inte någon naturlig koppling till afrikaner eller färgade i allmänhet. Det beskriver som jag kan se bara färgen. Jo, kakao odlas förvisso i Afrika också, men det är för den skull ingen som har tyckt att andra kakaoprodukter behöver något förtydligande av det afrikanska: Negerchoklad, någon? Nej.


Logiskt är det egentligen lika nödvändigt att bruna kakaobollar skulle heta negerbollar som att ostkrokar skulle kallas kineskrokar. Det vill säga inte alls, och vi tycker inte att vi behöver säga kineskrokar. Och därtill kommer att "neger" har så många negativa kopplingar till slaveri och rasistisk över- och undermänniskoideologi, men som inte "kines" har. Och ändå är det just negerboll vi använder.


Irritation över att man inte "får" säga negerboll är oftast, hoppas jag, något helt annat än rasism. En reaktion mot fingrande på traditioner? En symbolisk, men för överheten ofarlig upprorshandling?


Vi har klarat att sluta säga sinnesslö, idiotanstalt, skurgumma. Så varför hålla kvar vid negerboll?


 
 
Anna Stilla

Anna Stilla

28 juni 2007 22:00

Hej Anders!

Även jag tycker att rasism är lika illa oavsett hur man utövar det.

Däremot tycker jag att rasism som begrepp har blivit så omfattande att vi ibland tappar koll på vad vi egentligen gör.

Den värsta sorten av rasism är smygrasism. Den äger rum på förskolor, på anställningsintervjuer, hos mäklare, hos grannen och i ett och annat villaområde.

Den är den rasismen som jag är rädd för och den kräver kraft och kunskap att slå emot.

Det är förklaring till min egen irritation över konflikten kring ordet negerboll. Själva bakelse är ju hur oskyldig som helst. Den är ju till och med god. Jag skulle förstå konflikten fullständigt om man kallade mindre trevliga saker för negerbollar.

Att börja kampen mot rasfientlighet med en negerboll tycker jag är fel. Om 50 år har negerbollarna försvunnit. Man kommer att äta chokladbollar och dylikt men antagligen kommer vi att vara lika rasistiska som idag.

Inom parantes, man kan hacka sig på mycket...

Har du tänkt på nationalsången?

"Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden."

Fornstora dar är egentligen dagar då Sverige la sin tass på andra länder, brände ner byar och våldtog kvinnor. Fosterlandets namn var mer fruktat än ärat.

Men det är ingen som tänker på det medan man stolt sjunger nationalsången.

Och när jag säger negerbollar så menar jag inget rasistiskt heller.

Ganska lång kommentar, eller hur?

Det är alltid intressant att läsa andras tankar så jag kommer att kika in på din blogg för att se vad som händer här.

Om du inte portar mig för mina långa kommentarer så klart.

http://www.annastilla.blogspot.com

 
Ingen bild

Anders

29 juni 2007 09:12

Självklart har du rätt, Anna. Man börjar inte bekämpa rasismen genom att sluta säga negerboll. Det finns betydligt viktigare saker än så i livet!

Som du säger, så sliras det ofta med begreppet rasism. Det är farligt. Att tycka annorlunda än en person av annan härkomst är inte rasism! Att ogilla samma persons handlingar är inte heller rasism. Men däremot om man anser att personens handlingar och åsikter beror på, och kan förutsägas utifrån, hans/hennes ursprung, så är man på väg åt det hållet.

Rasism är egentligen ganska snävt. Man kan byta ut ordet ursprung mot annan etikettering: sexuell läggning, religion mm, och hamna i samma fälla. Det är tyvärr alldeles för lätt att sluta se människan, och låta etiketten skymma sikten.

Det här var allt jag hann på kafferasten.
Kul att byta tankar!

 
maria

maria

29 juni 2007 10:49

Hej Anders!!!

Jag kan omöjligen vara rasist i och med att jag är uppvuxen med latinamerikanare... Jag ser mig inte som det oavsett. Men jag behåller ordet negerboll och det har med barndomen att göra, däremot finns ju oxå delicatibollen vilket jag tror skulle vara lättare att byta ordet till för chokladboll finns så många och min tanke går osökt till dessa mums mums men som heter chokladboll...

Fast å andra sidan så är ju delicatobollen inte samma sak som negerbollen...

Sen till din kommentar om att man inte längre använder orden sinneslö, idiotanstalt och skurgumma så vill jag påstå att du har fel... Det är ord som fortfarande används men inte lika ofta i läkarjournaler, socialsekreterajournaler och så vidare men det används i gemene mans språk och jag har även stött på det i läkarjournaler (sinneslö) som är relativt färska...

Trist men sant...

Däremot tror jag på att hålla igång samtal kring olika ord och formuleringar..

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 7 september 2014 23:00

Taxi från Alisadr efter frukost på Coffee Shop – de hade inte kaffe på hotellet.   Motorväg mellan Hamedan och Sanandaj delvis under byggnad. Den här motorvägen utan trafikplatser med broar. Ska man svänga vänster, så blir det först höger, ...

Av Anders - 6 september 2014 23:00


  axi Kom fram till Hamedan på morgonen, taxi till hotell vid Alisadr-grottorna en sex mil norrut. Vilade en stund efter frukost och sen gick vi ner i grottorna. Cirka 11 km gångar, till stora delar alldeles lagom vattenfyllda för att man skulle kun...

Av Anders - 5 september 2014 23:00

Ut till mosken med de svajande minareterna. Jättelustig. Köpte PC-spel för 12 kr styck. Med hologramsigill, ”så det måste ju vara äkta”. Obs att jag är för gammal för ironi. Sen till en park med fåglar, fjärilar och reptiler, men det va...

Av Anders - 4 september 2014 23:00


Runt i Isfahan. Armenisk kyrka med målningar på nästan varenda kvadratmeter.    Guldaffärer, typ världens största torg/park. Moské med kupol som det ekade 7 gånger under. Presentshoppande. Maryams väninna hade jobbat som sjuksköterska och nyligen gå...

Av Anders - 3 september 2014 23:00

Åker från Shiraz på kvällen. Checkade ut vid 13-tiden, sen gick Maryam för att leta frisör, ville vara nyfixad i håret tills hon skulle träffa en vän. Satt ett tag i hotellobbyn, sen ut till ett av shah-familjens palats som nu var delvis militärmuseu...

Ovido - Quiz & Flashcards