Direktlänk till inlägg 6 juni 2007

Tinwhistle på spelmansstämmor

Av Anders - 6 juni 2007 22:23

Jag har en hemlighet: jag är en folkmusiknörd. Gick och lärde mig fiol på sena 70-talet, men det instrumentet blev jag väl aldrig mer än högst medelmåttig på. Till all- och buskspel räcker det i alla fall. När vi hamnade i Uppland för sådär 15 år sen började jag gå på spelmansstämmor igen, och övade också lite ihop med ett spelmanslag.

Ändå tyckte jag att det gick lite trögt, tills jag bytte instrument till Tinwhistle, alltså en sexhålsflöjt som bl a används i skotsk och irländsk folkmusik. Inget hindrar att man spelar nordisk folkmusik på dem!


Tinwhistles åminner om blockflöjter, men utan tumhålet och det nedersta lillfingerhålet, och har lite mer hest och väsande ljud. Ska man tänka sig ett svenskt namn så har jag hört flageolett, men jag brukar säga bleckflöjt eller bleckpipa. Priset är en klar fördel, man får tag på helt OK flöjter för under hundralappen. Att det är lite knepigare än blockflöjter med vissa halvtoner kan man enkelt uppväga genom att skaffa olika tonarter. Dessutom är whistles så lätta att ta med och tål mycket mer stryk än en fiol.
Oak Tinwhistles
D är standardtonarten, men ska man spela med nyckelharpor behöver man dessutom en C-flöjt. Med tiden skaffar man sig oanade mängder whistles. Det finns en rätt så akademiskt humoristisk hemsida om whistles för den som vill veta mer.


I sommar har jag tänkt mig åka på de här stämmorna till att börja med:

Bredsand, Enköping 9/6 eller Hemlingby, Gävle 10/6, kanske någon dag på Hanebostämman 15-17/6 och Folk och dans i Svaben 2/7.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 7 september 2014 23:00

Taxi från Alisadr efter frukost på Coffee Shop – de hade inte kaffe på hotellet.   Motorväg mellan Hamedan och Sanandaj delvis under byggnad. Den här motorvägen utan trafikplatser med broar. Ska man svänga vänster, så blir det först höger, ...

Av Anders - 6 september 2014 23:00


  axi Kom fram till Hamedan på morgonen, taxi till hotell vid Alisadr-grottorna en sex mil norrut. Vilade en stund efter frukost och sen gick vi ner i grottorna. Cirka 11 km gångar, till stora delar alldeles lagom vattenfyllda för att man skulle kun...

Av Anders - 5 september 2014 23:00

Ut till mosken med de svajande minareterna. Jättelustig. Köpte PC-spel för 12 kr styck. Med hologramsigill, ”så det måste ju vara äkta”. Obs att jag är för gammal för ironi. Sen till en park med fåglar, fjärilar och reptiler, men det va...

Av Anders - 4 september 2014 23:00


Runt i Isfahan. Armenisk kyrka med målningar på nästan varenda kvadratmeter.    Guldaffärer, typ världens största torg/park. Moské med kupol som det ekade 7 gånger under. Presentshoppande. Maryams väninna hade jobbat som sjuksköterska och nyligen gå...

Av Anders - 3 september 2014 23:00

Åker från Shiraz på kvällen. Checkade ut vid 13-tiden, sen gick Maryam för att leta frisör, ville vara nyfixad i håret tills hon skulle träffa en vän. Satt ett tag i hotellobbyn, sen ut till ett av shah-familjens palats som nu var delvis militärmuseu...

Ovido - Quiz & Flashcards