Alla inlägg under juli 2007

Av Anders - 1 juli 2007 21:05

Cykeln står färdigpackad. Några dagar framöver blir det bara e-postade
blogginlägg och bilder från min urmodiga mobilkamera. Imorgon startar jag i riktning Bingsjö.

Av Anders - 1 juli 2007 10:31

Jag hakar på Fru Fundersam om gammal radioteater:


Hemma har jag en tjock trave häften från radioteatern anno 1959, mitt födelseår. De körde en lång serie antika grekiska dramer: Lysistrate, Misantropen, Elektra osv, och hela texten fanns att läsa till. Det är egentligen en rätt ambitiös bildningsidé, att ge ut hela antika teaterrepertoaren i billighetsupplaga. Grunden till mycket av senare teater ligger ju där, till exempel alla listiga pigor och knarriga gubbar hos Molière.


Jag vet inte hur det lät i radio, men "teatralt" fångar det säkert väl. Den tidens ideal inom skådespeleriet har blivit rätt grånade. Eller, snarare utdöda. Men lite kul är det att titta tillbaka. 


Och helt humorbefriade ska vi inte gå omkring och tro att de var före vår tid! Även om området grekiska dramer inte inbjuder till några orgier i skratt, så tog de tillvara några tillfällen. "Nej, så ta mig Pan", svor man till. Och i Lysistrate talade spartanerna norska.

Men det där förströdda bläddrandet kanske kan vara lagom dos. Jag har personligen svårt att tänka mig att sitta klistrad vid radion, om de skulle sändas igen. Men en och annan ljudfil kanske skulle slinka ner.

Ovido - Quiz & Flashcards