Alla inlägg den 5 december 2007

Av Anders - 5 december 2007 20:02

Jag såg en reklamskylt idag i Uppsala, och så en recension i ETC av "Guldkompassen". Det har alltså blivit film av första delen i Philip Pullmans Dark Materials-trilogi. På engelska heter de Northern Lights, The Subtle Knife och The Amber Spyglass.


Det märks att jag inte precis lusläser filmtidningar, för det verkar vara en rejält påkostad rulle, med bl a Nicole Kidman, och det har säkert skrivits en hel del om den. För mig var det nyheter i alla fall.


Så kommer den eviga frågan: är böckerna bättre än filmerna? För min del kommer det nog att bli svårt att överträffa läsupplevelsen. Men jag ska kanske ge filmen en chans. Annars fick böckerna mig att fundera över kategorier. Hur många som går miste om de här guldkornen för att de klassas som ungdomslitteratur?

Ovido - Quiz & Flashcards